niedziela, 2 lutego 2014

Na czym polega mój biznes. Kawa na ławę.


Pamiętam jak w 2002 spisałem pierwsze tekty. Pierwszy nagrany numer w 2003. Pod koniec tego roku, byłem też na spotkaniu w siedziebie RRX. Wręczałem najgorszą demówkę świata Kozakowi licząc na błyskotliwą karierę ... noot! Nieudolnie kradzione pętle, sklejanie wokali na rejestratorze dźwięku. Później pierwszy ACID. Dynamiczny majk. Jakim to przełomem okazało się tak oczywiste narzędzie jak .. statyw, klasycznie rajstopy służyły za popkiller. Pod koniec 2004 odsunąłem szafę od ściany na 1,20m. Obłożyłem styropianem powstałą wnękę, dołożyłem kilka opakowań po jajkach i wstawiłem mikrofon. Już wtedy myślałem, że to pełna profeska.
Między styczniem 2003 a czerwcem 2004 nagrałem łącznie jakieś 60 (?) może 70 utworów ucząc się wszystkiego głównie na własnych błędach. W 2004 zacząłem nagrywać w 'studio szara cegła' u boku Puocia i Spaga. W niewykończonym pokoju Zeika, za kabine służyła późniejsza garderoba (?) z jeszcze surowymi ścianami (szara cegła). Później przenieśliśmy się do garażu. Odgradzając/wyciszając kabinę kilkoma kocami. Zeik ogarniał produkcje, mix wokali, nakładał pierwsze efekty. Zaczynaliśmy grać pierwsze koncerty ...

Szara Cegła - 'Syndykat' (2004 - Youtube)

Tu pasowałoby "(...)" bo te 'biografie' można by opowiadać dość długo. Skracając jednak do maximum : W 2003 byłem na pierwszej bitwie. W 2004 zagraliśmy pierwszy koncert jako 'Szara Cegła'. W 2006 byłem w finale WBW, moja ksywa pojawiła się telewizji, radiu, gazecie. W 2007/08 prowadziłem przegląd niezależnej sceny (Haiha022) poznając setki undergroundowych wykonawców. W 2009 zostałem wicemistrzem WojnyOWawel, w 2010 wicemistrzostwo WBW, a chwilę wcześniej dołączyłem do Alkopoligamii. Wypuściłem w międzyczasie pare mniej spójnych projetków a licząc do dziś wystepowałem w ponad 50 miastach w kraju oraz w Anglii, Grecji i Czechach. Łącznie zalicząjąc pewnie około 400 występów.

Dlaczego to wszytko piszę ? Ani nie ma to być autobiografia ani tania przewózka . Pragnę pokazać Ci jaki proces doprowadził mnie do miejsca w którym jestem dziś i jakie doświadczenie stoi za rozwiązaniami, które staram się wcielać w życie.

Wiem, że setki dzieciaków zaczyna dokładnie tak jak ja. Nie mając pojęcia 'co najpierw'. Mają dziś do dyspozycji internet, w którym informacja o tym jak nagrywać, jaki sprzęt kupić i jakiego programu użyć jest łatwiej dostępna, niestety rzetelność tej informacji często pozotawia również wiele do życzenia. Mnogość opcji i wielkość konkurencji 'na rynku' przebijania się ze swoją twórczością też stała się ogromna. Przez co łatwo pogubić się wkładając zaangażowanie w kwestie niekoniecznie przesuwające naszą karierę do przodu. Postanowiliśmy zbudować ten proces wg własnych doświadczeń i możliwości. I o tym chciałbym dziś nieco opowiedzieć :

Podstawą wyjściową stało się studio SoundsOfStreet. Jesli muzyka ma bowiem brzmieć dobrze, przede wszystkim musi zostać dobrze nagrana. Mieliśmy kilka rozważań o tym jak powinno wyglądać to studio, ile pieniędzy w nie zainwestować i jaki sprzęt powinien znajdować się w środku. Przeszedłem długą drogę od mojej odsuniętej od ściany szafy, nadal jednak nie jestem w tej dziedzinie ekspertem. Wiem jednak, że sprzęt audio to studnia bez dna w którą bezustannie można wkładać pieniądze. Wielkie stoły mikserskie, dziesiątki mikrofonów, wtyczek, kompresorów i bóg wie czego jeszcze. My, za podstawę uznaliśmy fakt, że wiemy co i kogo chcemy nagrywać - do tego te postanowiliśmy dopasować całą resztę. Robimy to na czym się znamy, a nie od dziś siedzimy blisko undergroundowego rapu, oraz wokalistek i wokalistów z różnych gatunków muzycznych. Zwłaszcza tych którzy wciąż nie uczestniczących w głównym nurcie. Dopasowaliśmy sprzęt tak by wyciągnąć z niego maksymalną jakość w naszej 'wokalnej' specjalizacji nie przekraczając jednak poziomu inwestycji zmuszającego nas do podniesienia cen powyżej średnich możliwości naszych docelowych klientów.
Dzięki temu uzyskaliśmy wszystko czego (pod względem jakości) potrzeba wokalistom/raperom utrzymując się w cenach będących lekko poniżej średniej rynkowej (sprawdź cennik)

Samo nagranie nie gwarantuje jednak sukcesu żadnemu wykonawcy. Rozszerzamy więc nasze możliwości tak , by móc towarzyszyć im na możliwie jak największej liczbie punktów ich muzycznych poczynań.

Jesteśmy na etapie tworzenia odpowiedniego narzędzia do komunikacji między raperami/wokalistami a producentami i DJami tak by możliwie ułatwić im odnalezienie się nawzajem i obustronnie korzystną współpracę. Realizatornia naszego studia przechodzi specjalne pomiary akustyczne i jest na nowo projektowana by zoptymializować proces Mixu/Masteringu. O obu tych kwestiach mam nadzieje, że już niedługo będziemy mogli mówić znacznie konkretniej, podając Wam próbki wokali 'przed'/'po' i konkretny cennik.

Mając możliwość wytworzenia wraz z danym artystą jego materiału, postanowiliśmy zadbać następnie o 'urzeczywistnienie' tych nagrań w postaci fizycznej wersji płyty.
Wciąż pracujemy nad sprecyzowaniem usług graficznych w kwestii przygotowywania okładek/projektów itd. Już na dzień dzisiejszy dysponujemy jednak możliwością tłoczenia/powielania płyt. Pierwsze realizacje w tej dziedzinie również są już za nami. Oferujemy więc również przygotowywanie opakowań i dostarczania do artysty jego płyt w dowolnym formacie wydania i nakładzie.

To nasz proces, który w planach na najbliższe miesiące pragniemy usystematyzować, dopracowywać i doskonalić.
- Wsparcie w warstwie muzycznej (Producenci / Dj's)
- Profesjonalna realizacja nagrania.
- Mix/Master/Aranżacje.
- Przygotowanie grafiki/poligrafii
- Tłoczeni/Powielanie płyt

W jednym zdaniu naszą pracą jest urzeczywistnianie Twoich zdolności do rapowania/śpiewania. Od chęci nagrania płyty aż po otrzymanie fizycznej wersji albumu.

Ponad to dysponujemy bazą supportów do której dołączenia zachęcamy współpracujących z nami artystów. Na naszych comiesięcznych imprezach mamy możliwość organizacji koncertu premierowego. Prowadzimy audycję radiową do której zapraszamy współpracujących z nami gości. Staramy się poszerzać nasze możliwości w kwestii współpracy z mediami, organizatorami imprez i innymi partnerami z rynku muzycznego mogących wpłynąć na rozwój kariery wykonawców (wytwórnie, firmy odzieżowe, realizacje teledysków itp). Pracujemy też nad koncepcją kanałów dystrybucji dla tłoczonych przez nas płyt. Słowem, zależy nam na tworzeniu pozytywnej strony hiphopu, umożliweniu każdemu wykonawcy profesjonalnego nagrania, ufizycznienia swojej twórczości, a wybranych artystów, chcemy wesprzeć również promocyjnymi siłami, którymi dysponujemy, zmierzając pomału do rozwinięcia działalności managmentowej.

Na wszystko potrzeba oczywiście czasu i środków. Wytrwale pracujemy jednak nad udoskonalaniem naszych narzędzi. Jednocześnie 'na boku' nie zapominając o propagowaniu pozytywnej atmosfery (wszystkie nasze eventy), edukacji hiphopowej (m.in Kino HipHop Harenda) i kultury szlifowania swoich umiejętności (WLW).
Mamy nadzieje, że nasza inicjatywa zdoła wprowadzić nieco porządku i profesjonalizmu również w tych wcześniejszych fazach kariery, zanim artyści trafią pod opiekę wytwórni, labeli i wyspecjalizowanych managerów.

Dzięki wszystkim za wsparcie i towarzyszenie nam w budowaniu czegoś co coraz częściej odczuwam od Was, że wspólnie, uważamy za dobre.



Dzięki
5! T.


3 komentarze:

  1. bo wytrwałość jest kluczem do osiągnięcia pasma sukcesów :)
    5!

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawe case study, dzięki za przedstawienie go w tak przejrzysty sposób. Mój biznes również ma się całkiem nieźle, a to między innymi za sprawą biura rachunkowego online - https://www.ifirma.pl/. Dopóki sama zajmowałam się księgowością, było znacznie gorzej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. My w firmie postanowiliśmy sami zająć się księgowością i w tym celu wdrożyliśmy specjalny system erp Optima https://www.connecto.pl/demo-optima/. Oprogramowanie wyposażone jest w moduł dedykowany księgowości, który ułatwia nam m.in. rozliczenie płatności, wypłat pracowników, a także wypełnienie deklaracji podatkowych.

      Usuń